یکشنبه, 16 اردیبهشت 1403
یکشنبه, 16 اردیبهشت 1403
مسئول پیگیری امور تالاب عینک رشت اعلام کرد:

تدوین سند ساماندهی تالاب | لایروبی پهنه سوم | اجرای پروژه های گردشگری

۱۴۰۲/۰۶/۰۶ ۱۸:۰۴ چاپ

به گزارش حکایت گیلان | افشین پورعلی با اشاره به تدوین سند ساماندهی تالاب عینک گفت : آب بندان عینک شهر رشت را دارای چهار پهنه اصلی و یک پهنه کوچک دانست و اظهار کرد: پهنه اول ۶.۱ هکتار، پهنه دوم ۶.۹ هکتار، پهنه سوم ۸.۳ هکتار و پهنه چهارم ۱۱.۳ هکتار وسعت دارد.

وی وسعت کلی تالاب عینک را ۳۲.۷ هکتار دانست و افزود: لایروبی پهنه های اول و چهارم طی سالیان گذشته انجام شده بود؛ در حال حاضر لایروبی پهنه سوم را آغاز کردیم که طی ۶ ماه آینده اجرایی می شود؛ مطالعات لازم جهت لایروبی پهنه دوم نیز در دست انجام است.

مسئول پیگیری امور مرتبط با تالاب عینک رشت، با بیان اینکه از اسفندماه سال گذشته و پس از انعقاد قرارداد شرکت آب منطقه ای استان گیلان با شهرداری، فاز احیای این آب بندان را آغاز کردیم، گفت: اولین قدم در احیا، آزادسازی حریم و بستر تالاب و حل مشکل معارضین بود.

پورعلی با اشاره به آغاز لایروبی پهنه سوم و تلاش برای برداشت گل و لای موجود در این محدوده که جلوه نازیبایی به تالاب داده، خاطرنشان کرد: پس از لایروبی، ۵.۱ هکتار به وسعت فعلی این پهنه افزوده می شود.

وی با بیان اینکه آب بندان عینک در طول سال های گذشته به دلیل عدم برخورداری از متولی مشخص دچار مشکلات زیست محیطی شده بود، اضافه کرد: شهرداری رشت با همکاری شرکت مهندسین مشاور سبز اندیش پایش قرارداد ساماندهی و باز زنده سازی تالاب عینک را امضا کرده؛ طرح های مطرح شده پس از تصویب در صحن شورای رشت وارد فاز اجرایی می شود.

مسئول پیگیری امور مرتبط با تالاب عینک رشت، از تدوین سند راهبردی این تالاب با محوریت مطالعه، ساماندهی، باز زنده سازی خبر داد و بیان کرد: لایروبی دو پهنه دوم و سوم جزو محورهای این سند بوده و لذا پس از اتمام لایروبی پهنه سوم، دور تا دور تالاب رینگ پیاده راه به عرض چهار متر و رینگ دوچرخه سواری به عرض دو متر ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین مبلمان شهری و فضای سبز و فضای مکث شامل پارک، ایستگاه ماهیگیری، کلبه های استراحت، ایستگاه طبیعت نگری و رستوران دریایی را جانمایی کردیم.

پورعلی از ایجاد زمینه قایق سواری پس از آبگیری تالاب خبر داد و تاکید کرد: شهرداری رشت اهتمام ویژه ای نسبت به احیای تالاب عینک دارد تا بتواند یک فضای سبز و تفریحی به مردم هدیه دهد، زیرا رشت از فقیرترین شهرهای کشور در حوزه فضای سبز بوده و محدوده تالاب عینک می تواند فرصت خوبی ایجاد کند.

وی یکی از مشکلات تالاب عینک را ورود فاضلاب دانست و متذکر شد: در حاشیه تالاب عینک نیز ۱۰ پروژه سرمایه گذاری را تعریف کردیم که با مشارکت مالکان اراضی انجام خواهد شد و فرصت خوبی برای توانمندسازی جوامع محلی است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان